maandag 19 november 2012

Grannystripe babydeken is af!

Whoohoo!! Eindelijk is m'n babydekentje af!
Aan begonnen in de maand dat we een positieve test hadden van baby nr. 2. Dat maakt dus ongeveer dat ik 36 weken de tijd had om een dekentje af te maken. Nou..dat heb ik ook wel nodig gehad. Ik ben nu 32 weken zwanger en het dekentje is af! Uiteraard heb ik niet iedere dag (of zelfs iedere week/maand) aan het dekentje gehaakt.. maar schat dat er toch wel een 20-tal uren inzitten... 



                                                         Gehaakt met haaknaald 5. Grijze wol; royal van zeeman (4 bollen).
                                                                       Oudroze wol; saskia van wibra (halve bol). 


De deken is ongeveer 90x90cm groot.. en dat zijn véél, héél veel granny clusters! Gelukkig vind ik dat de leukste haaksteek die er is.. dus was het niet vervelend om zolang hetzelfde te haken. En dat was meteen de uitdaging; een dekentje met sierrand van álleen maar grannyclusters!


Ik kreeg al vraag naar een patroon, maar dat heb ik niet.. met mijn beperkte haakervaring ben ik zelf aan de slag gegaan en zo heb ik het gedaan:
1). Haak een ketting van lossen tot je de gewenste breedte van je deken hebt.. Maar let op; altijd in meerhoud van 3! Dus 21 lossen, 63 lossen of als in mijn geval 210 lossen.
2). Haak dan steeds grannyclusters tot je de gewenste lengte van je deken bereikt hebt.
3). Haak in een andere kleur een rand om de gehele deken heen. (ook in grannyclusters)
4). En maak dan een sierrand als volgt;
*2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes* in iedere losseboog uit de vorige toer. Voor de hoeken doe je het zo; *2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes*.


Ik kan niet wachten tot ons kleine meisje eronder/erin mag slapen!



12 opmerkingen:

  1. Hoi je deken ziet er super mooi uit mooie kleuren ook.
    Ben ook pas een blog begonnen is echt leuk om te doen he?
    heel veel succes en ik hou je blog in de gaten kan ik mee genieten als je kleine princesje word geboren
    groetjes Marielle Hommel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!!!

      Ik ga zo ook even op jouw blog koekeloeren!

      Inmiddels is mijn dochtertje al geboren, op 13-1-13! ;)

      Verwijderen
  2. Wauw, wat een leuk babydekentje! Erg creatief en een leuke stijl!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Having read this I thought it ωas rather informatiѵe.
    I appгeciate you finding the timе and effοrt
    tο put this aгticle together. I once agaіn find mуself spending a sіgnіficant amount of time both readіng and leaving сomments.
    But so what, it ωas still worthwhile!

    My pаge; http://kraamcadeaus.wordpress.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eѵerything postеd wаs very logical.
    Нowеveг, thinκ on this, suppose you weгe to write
    a аwesome headlinе? I meаn, I don't wish to tell you how to run your website, but suppose you added a title to possibly get a person's attention?
    I mean "Grannystripe babydeken is af!" is kinda plain.
    You cоuld peek at Yahоo's home page and note how they create post titles to get people interested. You might add a video or a related picture or two to get people interested about what you've wrіttеn.
    In mу οpinіon, it ωould mаκe yοur posts а
    little livelieг.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I dгop a leаve a response wheneveг I
    esρecially еnjoy a рost on a blog or I have ѕоmething
    to add to the discuѕsion. It's triggered by the sincerness displayed in the post I looked at. And after this post "Grannystripe babydeken is af!". I was actually excited enough to drop a leave a responsea response :) I actually do have a couple of questions for you if it's οκay.
    Could it be simply me or do some οf the remarκs look like lеft by brain dеad
    folkѕ? :-P And, іf yοu are
    ωгiting at aԁditionаl onlіne siteѕ, Ι'd like to follow you. Could you make a list the complete urls of all your social sites like your linkedin profile, Facebook page or twitter feed?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, ineens weet ik hoe ik mijn granny deken ga afmaken! ik was al langere tijd op zoek naar het voor mij "perfecte" randje en ik vond hem hier bij jou! Super bedankt! En jouw deken is ook heel mooi zo in die kleurtjes! En al is het natuurlijk al weer even geleden, als nog gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje!

    Groetjes, Berith

    BeantwoordenVerwijderen
  7. zo is mijn deken geworden: http://i235.photobucket.com/albums/ee124/lorettaomerta/grannydeken_zpsbb5767c3.jpg Super bedankt voor de inspiratie! x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat mooi zeg! Mooie kleurencombi ook! Ben blij dat ik je van dienst kon zijn haha :)

      Verwijderen
  8. Hoi,

    Het dekentje ziet er echt super gaaf uit!
    Wat zijn grannyclusters? Hetzelfde als grannystripes - 3 stokjes in 1 steek?
    Hoe begin je als je de 210 lossen hebt gehaakt en je keert? Start je dan direct met een cluster in de eerste steek of sla je dan nog steken over?
    Ik heb namelijk wel een patroon gezien van grannystripes, maar dan bestaat de 2e toer uit een rij vasten voordat er wordt begonnen met de drie stokjes en ik weet niet of dat met jouw deken ook kan, in verband met dat leuke roze randje.
    Hoop dat je me kan helpen, zou graag ook dat dekentje willen haken. Nu zwanger van mijn eerste kindje - een meisje :-)) en lijkt me leuk om af te hebben als ze geboren is.

    Alvast bedankt!

    Groetjes

    Cosima

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Cosima!
      Een grannycluster is inderdaad 3 stokjes in 1 steek/ruimte. Ik ben direct gestart met een cluster. Maar dat verschilt per toer. Je ziet zelf hoe het uitkomt. als je aan het einde een ruimte overhoud, betekent dat er in de volgende toer in die ruimte een cluster komt. Hoop dat het een beetje duidelijk is ;)

      Verwijderen
    2. Hoi Natalie,

      Bedankt voor het snelle antwoord. Ik ga aan de slag met het kleedje.

      Fijne avond!

      Groetjes

      Cosima

      Verwijderen

Hoi! Leuk dat je een kijkje neemt op mijn blog! Nog leuker dat je een reactie achter wilt laten... of misschien ben je gewoon nieuwsgierig naar wat anderen zeggen.. kan ook natuurlijk! :-)